روش تشخیص دیوار مشترک + ویدیو

دیوار مشترک چیست ؟

دیوار مشترک  به دیواری گفته می شود که به صورت اشتراکی بین دو ملک اجرا شده به زبان ساده تر دوملک با دو دیوار مجزا ساخته نشده اند  و به صورت اشتراکی در زمان ساخت دوملک یک دیوار کشیده شده است .

روش های تشخیص دیوار مشترک در ساختمان های قدیمی :

  1. زمان ساخت  : در صورت یکی بودن زمان ساخت دو ملک احتمال بیشتری داده میشه تا دیوار اجرا شده بین دو ملک مشترک باشن مخصوصا در زمان های قدیم که این نکته رعایت نمیشده .
  2. نمای ساختمان : نمای ساختمان از جمله شکل و متریال به کار رفته در آن و مقدار پیشروی ها میتونن راهنمای خوبی برای این موضوع باشند که در صورت مغایرت های آنها امکان وجود دیوار مشترک در ملک خیلی کم خواهد شد .
  3. تراز طبقات : اختلاف ارتفاع طبقات و تعداد طبقات هم یکی از مهترین دلیل ها برای اثبات دیوار مشترک در یک ملک می باشد که با مقایسه آن می توانیم نتیجه گیری خوبی داشته باشیم .
  4. چک کردن دیوار از پشت بام : مهمترین و بهترین روش چک کردن دیوار ها از پشت بام هست که فاصله بین دیوار ها  و شکل اجرای آنها میتونه دلیل مهمی بر اجرا شدن دیوار به صورت مشترک باشه .

حقوق طرفین و شرکا در دیوار مشترک

مطابق ماده 109 قانون مدنی، مالکیت دیواری که بین دو ملک واقع شده است، مشترک بین صاحبان آن دو ملک است مگر اینکه دلایل و مستندات قانون خلاف این موضوع را ثابت نماید.

با توجه و بررسی قانون یادشده این مفهوم برداشت می شود که صاحبان هر دو ملک مجاور نسبت به دیوار مشترک به صورت مشاع مالکیت دارند، در نتیجه نحوه تصرف آن ها در این دیوار باید به گونه ای باشد که اولا باعث تخریب این دیوار نگردد و ثانیا، تجاوز به حریم ملک مالک دیگر محسوب نشود.

نکته قابل توجه دیگر این است که مطابق ماده 111 قانون فوق الذکر، قراین و دلایلی که دلالت بر دیوار مشترک می نمایند می تواند اتصال بنا از هر دو طرف به دیوار به صورت ترصیف(به هم چسبانیدن سنگها و خشتها) و یا قرارداشتن سرتیر از هر دو طرف روی دیوار باشد.

در خصوص این مطلب که چه تصرفاتی در در دیوار مشترک مجاز است باید گفت که مطابق احکام تصرفات قانون مدنی، تصرفاتی که مطابق عرف، خاص و طبیعت یک دیوار است مانند وصل کردن طناب برای خشک نمودن البسه و میخ زدن به دیوار در صورتی که باعث تخریب و آسیب به دیوار نگردد، بدون نیاز به اذن مالک ملک مجاور مجاز است ولی در خصوص باقی تصرفات باید توجه داشت که مطابق ماده 118 قانون مدنی، تصرفاتی همچون بالابردن دیوار مشترک، گذاشتن سر تیر و…  از جمله موارد تجاوز به حریم ملک دیگر است و بدون اجازه و اذن مالک ملک مجاور، مجاز نیست و اگر این تصرف صورت پذیرد، مالک ملک مجاور می تواند طرح دعوای تصرف عدوانی نموده و از دادگاه صالح تقاضای رفع تصرف نماید.

همچنین در این خصوص باید به رای شعبه 4 دیوان عالی کشور توجه نمود: اگر ملکی مشترک باشد هیچ‌ یک از دو شریک طبق ماده ۱۱۷ قانون مدنی نمی‌تواند بدون اذن شریک دیگر در دیوار مشترک تصرف نماید و بدون اذن تصرف او عدوانی خواهد بود؛ بنابراین، قرار رد دعوای تصرف عدوانی خواهان به این استدلال که دعوای او اساساً قابل استماع نیست صحیح نیست.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟

sokhanfar hasan وب‌سایت
0 0 رای ها
میزان رضایت
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید